Mindfulness@the workplace

Mindfulness op het werk

Steeds meer bedrijven ontdekken de effecten van mindfulness. Organisaties, bedrijven, managers en werknemers hebben te maken met veel uitdagingen in onze huidige 24-uurs maatschappij. Snelheid, continue beschikbaar zijn, multi-tasken, efficiëntie, tijdsdruk, competitie en een overdaad aan prikkels via social media. Vooral in de zorg en welzijn is daarbij de emotionele belasting een extra belastende factor. Het is daarmee niet verrassend dat de werk gerelateerde stress hoog is in onze westerse maatschappij, evenals de daaruit voortkomende hoge persoonlijke en maatschappelijke kosten.

Talloze onderzoeken tonen aan dat mindfulness, leidt tot vermindering van stress gerelateerde klachten. De onderzoeken laten aanzienlijke verbeteringen zien in mentale veerkracht, verscherpte aandacht en helderheid, meer creativiteit, grotere productiviteit,, verbeterde besluitvorming, meer acceptatie en verbeterde relaties.

Waarom zoveel bedrijven investeren in mindfulness

Als je op een traditionele manier de productiviteit in een bedrijf wilt verhogen wordt er vaak het eerste aan een timemanagement cursus gedacht. Echter nu we weten dat mindfulness werknemers beslist gelukkiger maakt en dat geluk gekoppeld is aan verhoogde productiviteit, meer creativiteit, minder vaak ziekteverzuim, meer kans op promotie, lijkt investeren in duurzame manieren om innovatiever, productiever en gezonder te zijn eigenlijk heel logisch te zijn.

We kennen inmiddels allemaal onderstaande cijfers:

  • 40% van de Nederlandse werknemers en bedrijven ziet werkdruk als een belangrijk risico. Vooral in de zorg en welzijn is daarbij de emotionele belasting een extra belastende factor. Het leidt tot flinke problemen met de gezondheid. 43% van de verzuimdagen in Nederland in 2010 was gerelateerd aan werkdruk, werkstress en lichamelijk zwaar werk’ (bron: TNO)
  • Het aantal werknemers met burn-outklachten nam de afgelopen jaren toe met ongeveer 3 procent. TNO berekende dat ziekteverzuim door werkstress zoals burn-out jaarlijks 1,8 miljard euro kost.

Gelukkig zijn meer en meer werkgevers zich ervan bewust dat ze werknemers op andere manieren dan financieel, kunnen waarderen en motiveren om gezond en met plezier hun werk goed te blijven doen. Als ontwikkelmogelijkheden, sociale contacten, zelfsturing en betrokkenheid ook voldoende ruimte krijgen, motiveert dat mensen tot betere prestaties, betere communicatie en minder ziekteverzuim.

Het blijkt dat medewerkers na een mindfulnesstraining:

  • minder last hebben van stress en negatieve gedachten;
  • sneller signaleren dat er iets aan de hand is en er dan ook wat aan doen;
  • contacten met collega’s positiever ervaren en plezieriger communiceren;
  • beter omgaan met conflicten omdat ze zich minder snel bedreigd voelen;
  • zelfbewuster en vitaler zijn;
  • meer focus hebben;
  • creatiever zijn;
  • productiever zijn;
  • zich beter kunnen ontspannen;
  • meer energie, balans en plezier in het leven ervaren;
  • meer verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf, de ander en de leefomgeving

Mindfulness op het werk praktisch

  • De mindfulnesstraining@the workplace is een 6 weekse mindfulnesstraining met wekelijks een bijeenkomst op het werk. Voordeel: geen reistijd voor de medewerkers.
  • Deelnemers ontvangen een werkboek en geluidsbestanden, met daarin achtergrondinformatie en oefensuggesties voor thuis en op het werk.
  • De online leeromgeving met audio, video, en achtergrondartikelen, stimuleert en inspireert de deelnemers om thuis dagelijks te 10 minuten te oefenen
  • Indien gewenst vindt er een effectmeting plaats.

Van deelnemers wordt commitment om dagelijks thuis 10 minuten te oefenen en een nieuwsgierige houding gevraagd. Die combinatie blijkt goed te werken.

Zinspirit @ the workplace laat het niet alleen bij uitleg en oefeningen maar maakt steeds de link naar de praktische toepassing van de principes in het dagelijks leven en de werkomgeving.

Onderwerpen

  • Van automatisch reageren naar bewust waarnemen en bewust handelen
  • Aandacht voor de ademhaling, lichaam, grenzen en mogelijkheden
  • Uitleg stress en evolutie brein, stressreacties herkennen en bewust beantwoorden
  • Van een emotioneel naar een bewust brein, neurowetenschappen en relatie mindfulness
  • Gedrag- en gewoonteverandering: de plasticiteit van de hersenen actief gebruiken
  • Communicatie met aandacht en met kennis van het brein: leren luisteren, ruimte geven en de juiste vragen stellen

Referenties

O.a. Rabobank, Gemeente Assen, My Daily Lifestyle, Heineken, Open Universiteit, Stenden hogeschool, Maatschappelijk werk Coevorden

Reacties deelnemers

“Als ik nu neig tot ‘jagen’ ben ik veel beter in staat om afstand te nemen en het eerst eens even aan te zien. En dan zie ik dat het meestal slechts gedachten zijn die me in hun grip hielden.

“Bewuster geworden van niet behulpzame gedachten, en bewuster van de zaken die mijn emoties triggeren. Hierdoor kan ik alerter en met meer aanwezigheid reageren in plaats van op de automatische piloot.

‘De uitleg over hoe onze hersenen werken was een dusdanige eyeopener dat ik het nut begon te zien van regelmatig oefenen.

‘De combinatie van kinderen, werken en mijn perfectionisme nekten me.  De training kwam op het juiste moment. Ik verbaasde me erover dat er in zo’n korte tijd zo veel veranderde. Meer focus, beter afstand kunnen nemen en nu in staat tot loslaten van wat niet belangrijk is. Praktische tools die ik nu, bijna 2 jaar later, nog dagelijks in mijn werk toepas.

Contact opnemen