Mindfulness

Waarom mindfulness?

Mindfulness leert je om op een bewuste manier de kwaliteit van je leven te vergroten. Je leert op een andere manier met de onvermijdelijke obstakels van het leven om te gaan. Op een vriendelijke manier op te merken en te accepteren wat je voelt, denkt en doet. Op het moment dat je je namelijk bewust bent van je gevoelens, gedachten en gedrag, creëer je voor jezelf een rustmoment, waarin je kunt kiezen hoe je wilt omgaan met een gebeurtenis of (stress)situatie in plaats van hier op de automatische piloot op te reageren.

In een mindfulness training leer je stapsgewijs je aandacht doelbewust te richten op wat er nu is aan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen of emoties, zonder daarover te hoeven oordelen, erover te fantaseren of te piekeren.

Wetenschap en effecten van een 8-weekse mindfulness training.

Meditatie verbetert de gezondheid door onder andere veranderingen in het immuunsysteem, maar ook indirect; je leert op een gezondere manier met stress om te gaan. Er is toenemend wetenschappelijk bewijs dat mindfulness training een positief effect heeft op stressgerelateerde klachten, chronische pijn, angstklachten en somberheid.

Zowel bij volwassen als jongeren zijn de effecten van de training:
•   toenemende vaardigheid in het omgaan met emoties, frustraties, pijn en stress
•   langdurige en waarneembare afname van klachten zoals vermoeidheid en spierspanning
•   langdurige en waarneembare afname van klachten zoals piekeren en slapeloosheid
•   opvallende toename in de mogelijkheid tot ontspanning van lichaam en geest
•   meer energie, balans en plezier in het leven
•   meer verantwoordelijkheid voor jezelf, de ander en de leefomgeving
•   verhoging van concentratie
•   verbetering van geheugen

Het beoefenen van aandacht om bij dít moment te blijven gaat niet vanzelf, het kost tijd, aandacht en energie. In de acht-weekse training wordt daar een solide basis voor gelegd. En dan blijkt: hoe vaker je oefent, ook na afloop van de training, hoe meer momenten en ervaringen je gaat krijgen waar je met onverdeelde aandacht bij bent.

Ervaar zelf hoe mindfulness bijdraagt aan meer rust, meer energie en meer balans.

Contact opnemen