Burn-out coaching

Een effectieve methode die stressklachten en burn-out op drie niveaus aanpakt: lichaam, gedrag en psyche.

Roofbouw

Misschien is het je zelf ook al opgevallen dat de klachten die horen bij een burn-out niet van de ene op de andere dag ontstaan zijn. Het is een optelsom van een langdurig proces van mentale en fysieke uitputting. Daar waar je in eerste instantie kon volstaan met een avond vroeg naar bed, een paracetamol, een dag ziek melden, kwam toch nog onverwacht die dag waarop je doorhad dat het zo écht niet langer gaat.

Chronisch onvoldoende herstel

Ons lichaam is tot veel in staat maar is niet gemaakt om langdurig overbelast te zijn. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat chronische overbelasting, dat wil zeggen overbelasting zonder voldoende rust en hersteltijd, leidt tot ontregeling van je fysiologische mechanismen die bedoeld zijn om je in stressvolle situaties te helpen extra prestaties te leveren. Kortom een overmaat aan stresshormonen laat overal in het lichaam zijn sporen na:

– Je hersenen doen het niet

– Je wordt vergeetachtig

– Je kan je slecht concentreren

– Je slaapt niet goed.

– Je immuunsysteem is verstoord.

– Je hartritme is ontregeld.

– Je spieren zijn gespannen.

– Je darmwerking is verstoord.

En vind je het dan gek dat het thuis en op de werkvloer ook niet meer loopt zoals je dat gewend bent? Dat je tegen dingen op begint te zien, dat je dingen gaat vermijden, dat je gaat twijfelen aan je gezondheid en aan jezelf?

Herstel van burn-out: eerst fysiek, dan mentaal

Een burn-out is tweeledig. Lichamelijke én mentale overbelasting spelen je parten. Het is heel lastig om de kettingreactie die ontstaan is zelf te doorbreken. Uit eigen ervaring en onderzoek weet ik dat een multidisciplinaire aanpak met begeleiding de meeste kans van een spoedig herstel biedt. Eigenlijk heel logisch om dan ook met het lichaam te beginnen om het roofbouwproces te keren.

Als je te vroeg de focus op de mentale of psychische aspecten zou gaan leggen, krijg je er eerder problemen bij: weer het gevoel dat je het allemaal niet goed genoeg doet, geen controle meer hebt, een gevoel van tekort schieten en daar schiet je stresslevel direct weer van omhoog. Dat werkt dus averechts. Pas als je lichaam weer meer in balans is richten we ons op je gedrag, het mentale en krijg je zicht op wat jou energie geeft en wat energie kost.

De eerste stap om te gaan praten met een vreemde over mijn problemen vond ik heel lastig. Bij het eerste gesprek voelde ik mij al snel wat meer ontspannen en op m’n gemak. De begeleiding en aanpak was voor mij doeltreffend, professioneel en bovenal menselijk. Jij gaf me niet het gevoel dat er iets mis met mij was, maar liet me inzien dat ik mezelf langdurig in de steek gelaten heb qua zorg voor mezelf.  Mijn leerlingen en collega’s gingen altijd voor. Jij had snel door waar de knelpunten zaten, dat was voor mij een hele openbaring. De eerste wandeling met de kijkoefening is van grote waarde geweest om anders te leren kijken. De diversiteit aan oefeningen hebben me belangrijke inzichten gegeven en handige tools voor als ik weer eens dreig te ‘overdrijven’.