Stress en Burn-out coaching

Ik coach en train gestreste mensen zodat ze weer opbloeien en energiek en bevlogen verder kunnen met hun leven.

Herken je dit?

– Je hersenen doen het niet

– Je wordt vergeetachtig

– Je kan je slecht concentreren

– Je slaapt niet goed.

– Je immuunsysteem is verstoord.

– Je hartritme is ontregeld.

– Je spieren zijn gespannen.

– Je darmwerking is verstoord.

En vind je het dan gek dat het thuis en op de werkvloer ook niet meer loopt zoals je dat gewend bent? Dat je tegen dingen op begint te zien, dat je dingen gaat vermijden, dat je gaat twijfelen aan je gezondheid en aan jezelf?

Herstel van burn-out: eerst fysiek, dan mentaal

Een burn-out is tweeledig. Lichamelijke én mentale overbelasting spelen je parten. Het is heel lastig om de kettingreactie die ontstaan is zelf te doorbreken. Uit eigen ervaring en onderzoek weet ik dat een multidisciplinaire aanpak met begeleiding de meeste kans van een spoedig herstel biedt. In de eerste sessie ervaar je aan den lijve waarom het logisch is om met het lichaam te beginnen om het roofbouwproces te keren.

Als je te vroeg de focus op de mentale of psychische aspecten zou gaan leggen, krijg je er eerder problemen bij: weer het gevoel dat je het allemaal niet goed genoeg doet, geen controle meer hebt, een gevoel van tekort schieten en daar schiet je stresslevel direct weer van omhoog. Dat werkt dus averechts. Pas als je lichaam weer meer in balans is richten we ons op je gedrag, het mentale en krijg je zicht op wat jou energie geeft en wat energie kost.

Aanmelden

De eerste stap om te gaan praten met een vreemde over mijn problemen vond ik heel lastig. Bij het eerste gesprek voelde ik mij al snel wat meer ontspannen en op m’n gemak. De begeleiding en aanpak was voor mij doeltreffend, professioneel en bovenal menselijk. Jij gaf me niet het gevoel dat er iets mis met mij was, maar liet me inzien dat ik mezelf langdurig in de steek gelaten heb qua zorg voor mezelf.  Mijn leerlingen en collega’s gingen altijd voor. Jij had snel door waar de knelpunten zaten, dat was voor mij een hele openbaring. De eerste wandeling met de kijkoefening is van grote waarde geweest om anders te leren kijken. De diversiteit aan oefeningen hebben me belangrijke inzichten gegeven en handige tools voor als ik weer eens dreig te ‘overdrijven’.